Veel kleding? Tijd voor een kledingdieet

Minder kleding kopen scheelt tonnen CO2. Als iedere Nederlander één kledingstuk minder koopt, heeft dat dezelfde klimaatimpact als een jaar lang vegetarisch eten door alle Rotterdammers.

Milieu Centraal vindt het tijd voor het kledingdieet: kijken, kijken, niet kopen. Onderzoek van de voorlichtingsorganisatie laat zien dat langer met kleren doen meer klimaatwinst oplevert dan letten op welk materiaal je koopt. Hoe je dat stijlvol en makkelijk oplost? Love Your Clothes!
Nederlanders kopen jaarlijks gemiddeld 20 tot 40 kledingstukken en 6 paar schoenen. Een Nederlands huishouden geeft ongeveer € 500 méér uit aan kleding dan in 2002, terwijl kleding in die jaren juist steeds goedkoper werd. Als iedere Nederlander drie kledingstukken minder koopt, scheelt dat ruim 950 kiloton CO2. Wist je niet hé! Daarom deel ik dit nieuwtje met jullie.
Impact nieuwe materialen bekend
Op het materiaal letten bij je aankoop maakt  voor het milieu niet het verschil. Dat blijkt uit onderzoek van Milieu Centraal naar kledingstoffen, uitgevoerd door CE Delft. Om te kiezen voor stoffen met lage milieu-impact heeft een consument in de winkel niet genoeg informatie. Consumenten kunnen milieuvriendelijke mode stimuleren door in de winkel te vragen naar kleding van gerecycled materiaal. Dan weten winkels dat er steeds meer vraag naar is.
kledingdieet
Love Your Clothes
Minder nieuwe kleding kopen is het antwoord op de vraag hoe je als consument de impact van de kledingindustrie kan verlagen. Dit kan door vaker kleding te ruilen, tweedehands te kopen, te kiezen voor kwaliteit en kleren een lang leven te geven. “Met onze tips word je opnieuw verliefd op je eigen kledingkast en ontdek je hoe je kleding lang mooi houdt”, vertelt Lara Peters van Milieu Centraal.
Op www.loveyourclothes.nl staan adviezen om kleding van goede kwaliteit te herkennen en tips hoe kleding lang mooi blijft. Ontdek bijvoorbeeld het stappenplan voor het verwijderen van zonnebrandvlekken en kooptips voor een herenpak van goede kwaliteit.

No Comments

Leave a Comment